Aflevering |
Det at slippe kuglen ved overtrædelseslinjen, så den ruller ned mod kuglerne. |
Akse |
Kuglens omdrejningsakse når den bevæger sig ned ad banen. |
Babysplit |
En split, der består af keglerne 2 og 7, keglerne 3 og 10 eller andre keglepar med samme indbyrdes placering. |
Bagsving |
Den bevægelse under tilløbet, som efter nedsvinget fører kuglen bagud til et punkt omtrent i skulderhøjde, hvorfra afleveringen indledes. |
Bakskru |
Et slag, der for en højrehåndet bowler bringer kuglen i en kurve mod højre. For en venstrehåndet bowler går kuglen mod venstre. |
Bane |
Området mellem overtrædelseslinjen og kegledækkets bagkant. |
Bonuspoint |
De ekstra point, man får for strikes og spares. |
Bowling |
Verdens bedste spil. |
Bowlinghal |
Stedet hvor bowling spilles. Se dette link. |
Bowlingkugle |
Bruges til at vælte kegler med. Findes i mange varianter. Inddelt i vægte fra 6 pund til 16 pund (1 pund = 0,453592 Kg). |
Bumpkugle |
En kugle, der slippes for sent, så den “falder” ned på banen i stedet for at blive rullet hen ad den, kaldes en bumpkugle. Fænomenet opstår almindeligvis, hvis kuglens fingerhuller har en forkert størrelse. Bumpkugler kan tilføje banen alvorlig skade. |
Double strike |
To strikes efter hinanden slået af den samme spiller. |
Død kugle |
En kugle erklæres i visse situationer død, for eksempel hvis det umiddelbart efter afleveringen opdages, at der mangler en kegle i kegleopstillingen. Hvis en kugle erklæres død, annulleres de point, der opnås ved slaget, og et nyt slag tildeles. |
Etikette (regler) |
Der er visse regler for, hvordan man skal optræde på bowlingbanen. Hvis for eksempel to spillere på tilstødende baner begge er klar til at påbegynde tilløbet, skal spilleren til højre tage sit slag først. |
Fejl |
Det er en fejl, hvis man træder på overtrædelseslinien eller berører noget på den anden side af linien, for eksempel væggen. Hvis der dømmes fejl, får man ingen point for det pågældende slag, men slaget tæller med på slagsedlen (F). |
Fiasko |
Det samme som en split, men hvor kegle 1 ikke er faldet. |
Fingerløft |
Ved afleveringen glider tommelfingeren først ud af fingerhullet. Når langfingeren og ringfingeren umiddelbart efter glider ud af hullerne, løfte de opad for at give kuglen ekstra kraft og spin i afleveringsøjeblikket. |
Forkeglen |
Keglen i spidsen af kegletrekanten (1’er keglen). |
Forsving |
Den armbevægelse, der udføres under tilløbets første skridt. Under forsvinget skubbes kuglen roligt fremad med støttehånden (dvs. den hånd, der ikke udfører kuglesvinget). |
Hegn |
Fire kegler på række, enten keglerne 1-2-4-7 eller keglerne 1-3-6-10. |
Hook |
Ved hookslaget bevæger kuglen sig i en ligelinie i højre eller venstre side af banen (afhængigt af om man er højre- eller venstrehåndet), men på det sidste stykke drejer den skarpt ind mod banens midte. |
Kegle |
Der er 10 kegler for enden af banen, som det gælder om at vælte. |
Keglebord |
Det område af banen, hvor keglerne er placeret. |
Keglebowler |
En spiller, der holder blikket rettet mod keglerne, når han eller hun afleverer kuglen. |
Kegledæk |
Det område af banen, hvor keglerne er placeret. |
Keglegrav |
Det område for enden af banen, som keglerne og kuglen falder ned i, før keglerne bliver løftet op af den automatiske keglesætter og kuglen bliver sendt tilbage ad kuglereturen. |
Keglemærker |
De afmærkninger på banen, der viser hvor de ti kegler skal stå. |
Kugle |
Bowlingkugle. |
Kuglereol |
Reol i bowlinghal, hvorpå der ligger et udvalg af kugler, som man kan vælge imellem. |
Kugleretur |
Den rende, kuglen automatisk returneres ad, så spilleren kan tage sit næste slag. |
Kurveslag |
Et slag, der for højrehåndede spillere først bevæger sig ud mod banens højre side og derefter i en kurve går ind mod banens midte. For venstrehåndede spillere går kurve den modsatte vej. |
Langsom kugle |
Et slag, hvor kuglen rulles langsomt op ad banen. |
Lomme |
Betegnelsen for hvor kuglen skal ramme for at lave en perfekt strike. Lommen er midt mellem kegle 1 og kegle 3 eller for venstrehåndsspillere kegle 1 og kegle 2. |
Løft |
Det kraft som lang- og ringfinger overfører til kuglen og som giver kuglen sin rotation. |
Miss |
Man får et miss, hvis der står en eller flere kegler tilbage efter andet slag. |
Mærke |
De syv pileformede mærker, der er afsat på banen 2-3 meter efter overtrædelseslinjen. |
Mærkebowler |
En spiller, der i modsætning til keglebowleren, holder blikket rettet mod sigtemærkerne, når han eller hun afleverer kuglen. |
Næseskud |
Et skud, der rammer kegle 1 frontalt, kaldes et næseskud. Resultatet af et næseskud er ofte 4-6 split eller 4-6-7-10 split. |
Oliering |
Oliebehandlingen af banen fra overtrædelseslinjen og 12 meter frem til den såkaldte oliegrænse. |
Opfølgning |
Armens opadgående bevægelse efter kuglens aflevering. Denne bevægelse bør føres igennem, til hånden når hovedhøjde. |
Overtrædelseslinje |
Den linje, der er trukket tværs over banen 18,30 meter fra forkeglens centrum. |
Perfect game |
Hvis man slår 12 strikes i en serie, har man spillet en såkaldt perfect game, som giver det maksimale pointtal på 300 i en serie. Kaldes også for en 300-serie. |
Pil |
De syv pileformede mærker, der er afsat på banen 2-3 meter efter overtrædelseslinjen. |
Prikker |
Markeringer på tilløbsbanen, som viser hvor man skal placerer fødderne i udgangsstillingen. |
Prøvesving |
Sving, der foretages med kuglen uden tilløb og uden aflevering. |
Rende |
Grøft langs begge sider af banen til opsamling af vildfarne kugler. |
Rotation |
Kuglens omdrejning om en akse på vej ned ad banen. |
Rude |
En rude omfatter to slag. Man går videre til den næste rude, hvis man vælter alle to kegler i første slag. |
Sengestolperne |
Den sværeste split, der omfatter kegle 4 og 6 eller kegle 7 og 10. |
Serie |
En serie består af 10 ruder. |
Slagseddel |
Skema til beregning af point i spilleserier. |
Sleeper |
En kegle, der bliver stående direkte bag en anden, kaldes en sleeper. Kegle 8 er en sleeper bag kegle 2, kegle 9 er en sleeper bag kegle 3 og kegle 5 er en sleeper bag kegle 1. Det er utrolig let at lave en spare, der omfatter en sleeper; der vil ikke gå lang tid, før du opdager, at du er ekspert i dem. |
Spand |
Fire kegler, der efter første slag står tilbage i en klynge, kaldes en spand. De kan være keglerne 2-4-5-8, keglerne 1-2-3-5 eller keglerne 3-5-6-9. |
Spare |
Man slår en spare, hvis man i andet slag vælter alle de tiloversblevne kegler fra første slag. |
Split |
Man taler om en split, hvis forkeglen efter første slag er væltet, og der står to eller flere tilbage, placeret på en sådan måde, at kuglen kan passere igennem dem. Der er naturligvis mange forskellige splits. |
Startposition |
Det sted spilleren står på tilløbsbanen inden tilløbet påbegyndes. |
Store Firer, Den |
Den store split med keglerne 4-6-7-10. |
Strike |
Man opnår strike, hvis man vælter alle ti kegler i første slag. |
Strike ud |
Det kaldes strike ud, hvis man afslutter en serie med flere på hinanden følgende strikes. |
Sure Æble, Det |
Den split, der består af kegle 5, kegle 7 og kegle 10. |
Svensker |
Det er en svensker, når en højrehåndet spiller slår en strike ved at lade kuglen ramme venstre side af forkeglen (eller omvendt for en venstrehåndet spiller) |
Svigermor |
Dette er en kegle der står lige bag en anden kegle. Det kan være kegle 8 bag kegle 3, kegle 5 bag kegle 1 eller kegle 9 bag kegle 3. |
Sving |
Den bevægelse kuglen foretager under tilløbet. |
Tap |
Man taler om en tap, når en enkelt kegle bliver stående tilbage, efter at man har afleveret en kugle, der helt åbentlyst burde have ført til en strike. Når dette sker, er det normalt 8-keglen, der bliver stående. For venstrehåndede spillere bliver 9-keglen ofte stående. |
Tilløb |
De normalt fire skridt, der tages, inden kuglen afleveres ved overtrædelseslinjen. |
Tilløbsbane |
Arealet foran overtrædelseslinjen, hvor spilleren udfører tilløbet. |
Turkey |
Navn på tre strikes efter hinanden slået af samme spiller. |
Tykt |
Når kuglen rammer tykt på en kegle, rammer den nærmest midt på keglen. Når kuglen rammer tykt i lommen er det det samme som tykt på forkeglen. Modsat tyndt. |
Tyndt |
Når kuglen rammer tyndt på en kegle, rammer den keglen yderligt. Når kuglen rammer tyndt i lommen er det det samme som tyndt på forkeglen. Modsat tykt. |
Udgangsstilling |
Den stilling, der indtages, inden tilløbet påbegyndes. I udgangsstillingen holdes kuglen med begge hænder. |
Woolworth |
Et navn for 5-10 splittet. |
Åben rude |
En rude, hvor der hverken er opnået en strike eller en spare.
|